Woensdag 9 februari: Naar Rome!

Vanochtend hebben we de trein genomen naar Schiphol. Dat begon al gelijk met vertraging, want er waren problemen met de remmen van het treinstel. Eenmaal onderweg bleken we in de trein naar A'dam Centraal te zitten in plaats van naar Schiphol, ik begrijp nog steeds niet hoe dat heeft kunnen gebeuren. Maar dat was uiteindelijk niet zo'n probleem, want we waren er toch nog ruim op tijd.

Na het afgeven van de bagage (geen wachtrij aan de balie!) zijn we even neergestreken bij een restaurantje. Helaas bleek onze vlucht 45 minuten vertraging te hebben, ik heb daarom maar de tijd genomen om nog even vroeg te lunchen. Ongeveer 45 minuten voor vertrek zijn we naar de gate gegaan. We vertrokken van Gate M1, een gedeelte waar we nog nooit eerder waren. Volgens mij redelijk nieuw ook, het zag er nog allemaal heel netjes uit. Daar hebben we bij de enige winkel die hier ligt nog parfum gekocht voor Peter en daarna zijn we naar de gate gegaan.

Omdat we priority seating hadden gekocht mochten we als een van de eersten het vliegtuig in, we konden allebei een gangplaats op de allereerste rij bemachtigen. Heerlijk zitten dus, met veel beenruimte. Een ander voordeel: na de landing (het was bijna 3 uur) waren we al binnen 1 minuut het vliegtuig uit. De vlucht verliep prima, heel rustig en vlot. Easyjet is me helemaal niet tegen gevallen. Ik heb wel gezien dat ze heel streng zijn met de bagage, dat viel vooral op bij anderen.

Bij de bagage claim kwam onze bagage ook letterlijk als eerste van de band, we waren dus lekker snel buiten. De taxichauffeur stond ons netjes op te wachten met onze naam geschreven op een bordje, hij nam ook bagage van me over. Wat een luxe! De rit naar de stad verliep ook lekker vlot, en echt op z'n Italiaans. Overal langs glippen en vooral niets aantrekken van rijrichting en banen op de weg. De taxichauffeur was ontzettend vriendelijk, sprak zowaar redelijk goed Engels en loodste ons langs mooie plekjes in de stad. Zo zagen we vanuit de auto het Forum Romanum, het Colosseum, de Suikertaart en de heuvels Palatijn en Capitolijn voorbij schieten, met de uitleg van de chauffeur in het Engels. Erg leuk! Hij zei dat we een heel goede keuze hadden gemaakt voor het hotel, de ligging was volgens hem perfect.

Na 40 minuten werden we netjes bij de ingang van het hotel afgeleverd, de chauffeur hielp ons hier ook weer met de bagage. Heel attent! Het hotel ligt in een historisch pand, aan een soort hofje achter grote dikke deuren, op de 3e verdieping. Met een ienie-mienie-liftje (we moesten om de beurt) konden we naar boven. Hier kregen we de sleutel van onze kamer. De kamer is fantastisch. Heel mooi, voor Romeinse begrippen best ruim en heerlijk luxe. Midden in de kamer staat een tweepersoons jacuzzi, en verder zijn we voorzien van alle gemakken zoals internet, een goed bed, en een lekker ruime badkamer met ook nog een douche. De kledingkast heeft idioot veel haakjes, dus we kunnen alles netjes in de kast kwijt. Dat scheelt kreukels.

Op de kamer heb ik de koffers uitgepakt en alles een plekje gegeven. Toch wel lekker om te weten dat we hier een week blijven. We hebben ons even opgefrist en om kwart voor 5 zijn we de stad ingelopen. We zitten inderdaad heel centraal. Via de brug naast Tiber eiland zijn we naar Trastevere gelopen en daar hebben we gestruind door de steegjes en smalle straatjes. Het typische beeld van Italiaanse steegjes met boompjes, scooters en de waslijnen over de straat vonden we erg leuk om te zien. Wat gezellig! We hebben hier ook ons eerste Italiaanse maaltje gegeven. En we hebben gesmuld! Bruschetta, pizza en pasta, gewoon simpel, maar oh wat was het heerlijk! En zo goedkoop ook. We waren €20 kwijt met z'n tweetjes. Daarna hebben we om de hoek ons eerste Italiaanse ijsje gescoord als dessert, en die kregen we niet eens op. Op ons gemak zijn we terug gewandeld naar het hotel, waar we lekker hebben gerelaxt. Peter heeft een spelletje gedaan, en ik ben bezig geweest met het reisverslag, heb op de laptop een aflevering gekeken van het laatste seizoen van E.R. en heb nog even gelezen in een van de nieuwste boeken van Nora Roberts. Om ongeveer 10 uur ging het licht uit op deze eerste dag.