Vrijdag 11 februari: Slenteren en winkelen in Trevi

Na het bubbelbad van gisteren ben ik loom gaan slapen. Ik was doodmoe en kon mijn ogen niet meer open houden, al was het nog geen 10 uur. Watje!

Peter keek een leuke film op tv en heeft het tot 12 uur volgehouden, ik was toen in diepe rust. De jacuzzi viel trouwen erg tegen. We hadden slechts beperkt warm water, en het bad is niet diep genoeg om er lekker in te kunnen relaxen. Eigenlijk is het heel onpraktisch, al ziet het er leuk uit.

Vanochtend was ik dan ook al om 6 uur wakker, en uitgeslapen. Ik heb me even vermaakt met de computer en om kwart over 7 ben ik de douche in gedoken. Vandaag had ik iets meer werk nodig want mijn pruikje had een goede wasbeurt nodig. Peter lag intussen nog steeds te ronken, tot ik hem om kwart voor negen ongeduldig wakker maakte. Heel lief, dat wel, maar ik was nu echt toe aan ontbijt. Even over 9 zaten we aan het ontbijt met hetzelfde aanbod als gisteren. Ook vandaag smaakte het ons weer prima.

Het plan was eigenlijk om vandaag naar Vaticaanstad te gaan, maar op tijd ontdekte ik dat het vandaag gesloten is. Geen idee waarom, maar we moeten de planning dus even aanpassen. Peter heeft zin om te winkelen en dus schuiven we de planning van morgen naar vandaag. Na het ontbijt zijn we naar de Campo de’Fiori gelopen, volgens de reisgids is hier de mooiste ochtendmarkt van Rome. Hoewel leuk om even te zien, vonden we het geenszins bijzonder. Kan in elk geval niet op tegen de Viktualienmarkt in München. Onderweg naar de Campo heb ik nog een leuke tas gezien die flink was afgeprijsd. Overal is er uitverkoop! Maar ik koop nog niets, ik kan altijd nog even terugkomen. Zoals het een ervaren shopper betaamt, heb ik er natuurlijk wel een aantekening van gemaakt.

We hebben ons vandaag wel verkeken op de temperatuur. Het is behoorlijk koud buiten, en we besluiten om even terug te gaan naar het hotel om iets warmers aan te trekken. Dat geeft mij gelijk even de kans om ook naar de wc te gaan, de kou slaat altijd op mijn blaas. Onderweg komen we nog allerlei leuke stalletjes tegen met koopwaar en Peter vind er een mooi bruine sjaal, de oude kan in het hotel gelijk in de prullenbak.

Met een fleecetrui en een vest onder de jas wagen we ons weer buiten. Volgende stop is de Piazza Navona. Wat een mooi plein is dit! Helaas zijn ze er aan het werk, waardoor een gedeelte van het plein is afgezet met hekken. Ook de fontein wordt opgeknapt en daarom staat een grote kraan op het plein, wel jammer voor de foto’s!



Daarna wandelen we via allerlei kleine steegjes en fantastische pleinen langs verschillende regeringsgebouwen naar het Pantheon. De enorme hoeveelheid bewaking en politie is wel heel opvallend in Rome. Bij elk officieel gebouw, of “ministri” is een veelheid aan politie aanwezig. We zien ook verschillende soorten, en een enorme variatie aan kleding, maar de verschillen begrijpen we niet. Sommigen zijn wel heel zwaar bewapend ook, met meerdere pistolen of geweren (wat is het verschil tussen een geweer en een pistool eigenlijk?) en behangen met munitie. Je wordt er bijna bang van, maar gelukkig zijn wij brave burgers die nooit iets verkeerd doen ;-)







Het Pantheon vinden we erg indrukwekkend. Wauw, wat een bijzonder gebouw. Helaas staat de voorgevel gedeeltelijk in de steigers. Waarom hebben wij dat nu altijd? Maar binnen in het gebouw word je gewoon stil van de schoonheid, en de architectuur is ook zo bijzonder. Hoe is het mogelijk dat zoiets zo perfect kon worden gebouwd bijna 2000 jaar geleden? Fascinerend! Als we zijn uitgekeken strijken we neer op een terrasje bij het Pantheon en betalen ons scheel voor een Cappuccino en een kopje thee. Peter wilde graag mensen kijken en waar kun je dat beter dan op een plein waar het wemelt van de toeristen? Ach, de stoelen zitten tenminste lekker!

Na een lekkere pauze lopen we naar de Trevi fontein en ook daar kijken we onze ogen weer uit. Wat is Rome toch een mooie stad, overal van die prachtige pareltjes. We gooien geen muntje, we besluiten om ’s avonds nog eens terug te komen. Misschien maandag? Nu lopen we weer verder richting het winkelgebied in de buurt van de Via dei Condotti. In een van de steegjes vlakbij het Pantheon ligt een sieradenwinkel met prachtige sierraden van Murano glas. Ik koop er een mooie armband met allerlei kleurtjes en ben helemaal in mijn element ermee! Er is ook een mooie ketting bij, maar die koop ik niet omdat ik hem eigenlijk wat kort vind. Maar ik twijfel nog een beetje. Ach, ik kan altijd nog terugkomen. In dezelfde winkelstraat nemen we ook een lunch op de vuist bij zo’n typisch Italiaanse snackbar. Deze staat vol met Italiaanse werklui, dus dat moet goed eten zijn, toch? Ze hebben allerlei soorten pizza-achtige broodjes. Ik neem er één met broccoli en mozzarella. Niet super lekker, maar wel te eten. Peter kiest een snack van risotto met ragout (sluppi?) en die vinden we zo lekker dat we er uiteindelijk samen 4 van verorberen. Ze zijn maar klein hoor, maar wel om te smullen!

Kort daarna koop ik bij Geox nieuwe schoenen. Van die heerlijk comfortabele, maar dan met een sleehak. Ik zie hier iedereen op lopen, en ze zijn best leuk! Een beetje sneaker-achtig, maar dan nog elegant. Echt iets voor mij dus. Ik vind het wel grappig dat Geox in Nederland zoiets niet heeft, duidelijk een andere collectie.




Via de winkelstraten komen we op Piazza di Spagna met de Spaanse Trappen. Natuurlijk maak ik hier een foto, maar daarna gaan we verder winkelen. We komen hier vast nog wel terug! We zijn nu in de shopping mood. De Via dei Condotti is de PC Hooftstraat van Rome, en dat kun je ook wel zien aan het publiek dat hier komt. Je kijkt je ogen uit hier, maar ons is het allemaal veel te duur. Eigenlijk had ik die kakmadammen moeten vastleggen op de gevoelige plaat, maar op het moment suprême denk ik daar nooit aan,

Om twee uur heb ik het even gehad. Ik heb zo’n pijn aan de onderkant van mijn voeten van al die onregelmatige wegen dat ik echt even wil pauzeren. We besluiten om de bus terug naar het hotel te nemen. We hebben mazzel, want lijn 119 stopt voor onze neus in de winkelstraat en stopt ook voor ons hotel. Geluk is met de dommen zeggen we maar. Bij het Piazza del Popolo pauzeert de chauffeur even en wij vermaken ons met mensen kijken. De bussen hier zijn allemaal heel klein, anders passen ze natuurlijk niet door de smalle straatjes, en ze zijn dan ook snel propvol. Op het eindpunt stroomt de bus leeg en dan kunnen we lekker zitten. Een halte verder stapt er een oude man in, en ik sta op voor hem. De man heeft me wel 1000 keer bedankt, volgens mij was hij helemaal flabbergasted. Wel grappig, en ik kreeg er helemaal een goed gevoel van.

In het hotel vermaken we ons even met de laptop, de iPad en ik lees nog wat in mijn boek. Na twee uurtjes pauze zijn we weer opgeladen en we trekken er weer op uit voor de tweede ronde vandaag. We nemen de bus terug naar het Piazza del Popolo, waar we de Santa Maria del Popolo bezichtigen (een kerk). Wel mooi, maar ik vond de San Giovanni in Laterano veel indrukwekkender. Daarna kijken we even rond op het plein en dan berg ik de camera weer weg en lopen we de winkelstraat in die we vanmiddag hebben overgeslagen: Via del Corso. Hier liggen de meer bekende en normaal geprijsde winkels. Het is inmiddels razend druk geworden hier, de Italianen winkelen duidelijk ’s avonds.




We kijken even rond in de Adidas winkel, de Porsche design collectie schoenen is een favoriet van Peter, maar ze zijn erg duur. Wel mooi! Maar hij koopt ze toch maar niet deze keer. We kijken nog even in verschillende winkels, maar vinden niets meer van onze gading. De zon zakt inmiddels onder de horizon en we besluiten om nog even via de Piazza di Spagna naar de Pinco te lopen, een uiteinde van het park bij Villa Borghese. Op het terras van de Villa Medici heb je een mooi uitzicht over de stad, hier kan ik even mijn fotografenhart ophalen. Ik ben dol op dit soort uitzichten! Ik heb wel spijt ervan dat ik nog steeds de afstandsbediening niet heb gekocht, maar gelukkig heb ik de bulb-stand net niet nodig. Ik red het nog met een sluitertijd van 30 seconden. Ik ben benieuwd hoe de foto’s zijn geworden!




Dan is het inmiddels donker geworden en we hebben honger gekregen. Peter heeft geen zin in pizza of pasta vandaag, en we besluiten om het Hard Rock Café op te zoeken. Dat ligt vlakbij, we besluiten te lopen. Het is een leuke wandeling zo door de verlichtte stad! Om 7 uur kunnen we aan tafel aanschuiven en we genieten er van een typisch Amerikaans maaltje. Dat is alweer lang geleden dat we dat gegeten hebben. Het smaakt ons prima! Als we klaar zijn met eten lopen we naar de busstop, en warempel komen hier 2 bussen die voor ons de goede richting op gaan. Als we even staan te wachten, ontdek ik dat het statief nog bij het restaurant ligt, en we haasten ons terug. Gelukkig is het gevonden! Daarna moeten we nog even wachten tot de bus arriveert. Op het piazza Venezia stappen we uit, en hier maak ik nog een foto van de mooi verlichtte Suikertaart, oftewel het monument van Il Vitoriano. En daarna lopen we terug naar het hotel, dat ligt hier vlakbij. Om even voor 9 uur ploffen we neer op bed, waar we allebei aan de slag gaan met de laptop of de iPad. Peter is helemaal in de ban van het spelletje Colonisten van Catan op de iPad en is druk met proberen te winnen van de computer. Ik werk het reisverslag bij en ga dan nog even lezen. Vandaag zal het doek naar verwachting ook wel weer op tijd vallen, want moe zijn we zeker. Maar wel voldaan, een heerlijk gevoel!

Buenanotte!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten