Dinsdag 15 februari: winkelen op herhaling

Na een lange dag gisteren slapen we vandaag lekker uit, en dat lukt ons redelijk. Ik sta pas om half 9 op, Peter houdt het nog veel langer vol. Ik tut een beetje, surf wat op internet en zoek wat alternatieven om vandaag de dag te besteden. Ik was eigenlijk van plan om naar Tivoli te gaan, maar Peter liet doorschemeren dat hij dat geen zin in had en liever nog een dagje ging winkelen.

Peter gaat vandaag in z’n eentje ontbijten en brengt mij een broodje en een croissantje op de kamer, met een glaasje jus. Lief! Ik doe lekker op mijn gemak, en pas om 11 uur zijn we allebei klaar om de deur uit te gaan. Het wordt definitief niet Tivoli, Peter heeft geen zin om dingen te bekijken. In plaats daarvan zoeken we nog wat plekjes op om te winkelen, we maken er een kort dagje van vandaag.

Vanuit het hotel lopen we via het Pantheon naar een aantal winkels die ik op internet had gevonden. Het is buiten heerlijk warm in de zon, wat hebben we toch geluk met het weer. De hele week hebben we geen drup regen gezien, en slechts 1 ochtend wat bewolking gehad. Alsof we dit besteld hadden! Daarna lopen we via het winkelgebied bij de Piazza di Spagna naar de metro. Hier nemen we de metro naar het zuiden van de stad, bijna het einde van de lijn, naar een winkelcentrum. We stappen uit bij de halte Cinnecita, het winkelcentrum heeft dezelfde naam. Bij deze metrohalte liggen ook de Italiaanse filmstudio’s, maar van buiten de muren zien we er niet zoveel van.

Het winkelcentrum is klein, en het aanbod valt ons erg tegen. Buiten de lunch bij McDonalds kopen we er niets, en na 2 uurtjes nemen we weer de metro terug naar Spagna. Hier lopen we nog wat rond door de straatjes die we eerder hebben overgeslagen en we vermaken ons met het kijken naar mensen. Bij een parfumerie zie ik in het voorbij gaan het merk Smashbox uitgestald staan, een merk dat ik ken uit Amerika. Daar heb ik al eerder dingen van gekocht, en met name de foundation beviel me enorm goed. Wat een mazzel! Het merk wordt in Nederland niet verkocht, dus ik besluit er hier een mee te nemen.

Na deze winkel houden we het voor gezien. De batterijen zijn leeg, we zijn klaar met Rome en gaan terug naar het hotel. We hebben zin om nog even te relaxen voordat we ons afscheidsetentje doen vanavond. Morgen weer terug naar huis, het is mooi geweest. We kijken uit naar het weerzien met onze lieve hondjes die we deze week hebben gemist. Terwijl ik het reisverslag alvast bijwerk, kijkt Peter een film. Daarna pak ik mijn boek weer, maar tijdens het lezen doezel ik af en toe weg. Ik ben zelf ook doodmoe. Zo’n weekje stadten is blijkbaar heel vermoeiend, ook al ligt het tempo bij ons lager dan gemiddeld.

Om 8 uur lopen we de stad nog even in voor een laatste Italiaans diner. In een van de steegjes in de richting van het Pantheon vinden we een tentje dat behoorlijk vol zit, en schuiven we aan. Als we gaan zitten hebben we de neiging om alweer weg te gaan, zo belabberd zijn de tafels en de stoelen. De tafels hebben onder het blad een heel hoge rand, en onderaan de poten ook. De stoelen hebben ook dwarsbalkjes onder aan de poten. Je kunt je voeten dus nergens kwijt, behalve klem tussen de tafel en de stoel. En Peter’s lange benen zitten ook nog eens klem onder de tafel. Maar zin om nog verder te zoeken hebben we ook niet, en onze ervaring is dat het eten snel geserveerd wordt.

We vallen in herhaling en bestellen het gebruikelijke: bruschetta en een pizza voor Peter, caprese en lasagne voor mij. De voorgerechten komen inderdaad snel, maar de hoofdgerechten laten lang op zich wachten. De pizza van Peter is bovendien niet goed, ze zijn ingrediënten vergeten. Als we na lang wuiven eindelijk de aandacht weten te trekken van de ober wil hij deze alsnog koud naserveren, maar dat vinden we geen goed idee en we wuiven het weg. We willen niet betalen voor koude ingrediënten bovenop een pizza. Het smaakt ook allemaal niet bijster goed, we zijn veel beter gewend. Wel jammer voor het afscheidsetentje, maar des te meer een reden om terug te komen in Italië.

Na het eten betalen we snel, de ober is niet blij met ons en laat dat duidelijk blijken. Jammer dan! We lopen snel terug naar het hotel. Als ik de bagage weer inpak loopt Peter nog snel even langs de pinautomaat en daarna maken we ons op voor de laatste nacht. Morgen weer in ons eigen heerlijke bedje slapen, en de hondjes knuffelen. Heerlijk vooruitzicht! We hebben een fantastische week gehad, een die we niet snel meer zullen vergeten, maar het is ook heel fijn om weer naar huis te gaan. En wie weet wat er nog in het vat zit dit jaar! Geen Amerika-reis, maar dat behoort volgend jaar misschien weer tot de mogelijkheden. Dit jaar wordt het waarschijnlijk een autovakantie in Europa, mogelijk voor het eerst met z’n drietjes. Spannend! En wie weet ga ik nog een leuk reisje maken met mijn vriendin naar Rusland. St. Petersburg en Moskou staan beiden al heel lang op ons verlanglijstje, en toevallig liepen we tegen een aanbieding aan van BBI reizen voor die bestemming. Wie weet!?

Voor nu lekker slapen, en morgen gezond weer op. Arrividerci!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten